Provincieraad geeft dubbelzinnig advies over ontwerp tot wijziging Kiesdecreet

Op 25 januari 2017, over deze onderwerpen: Afslanking provincies, Efficiënte overheid, provincieraadsverkiezingen

Op 17 juli 2015 keurde de Vlaamse Regering de conceptnota voor de voorbereiding van de gemeente- en provincieraadsverkiezingen goed.  Gezien de afslanking van de provincies moeten er wijzigingen doorgevoerd worden in het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet. De provincieraad gaf  vandaag een positief advies t.a.v. de voorgestelde wijzigingen maar formuleerde in haar advies ook bedenkingen waar de N-VA zich niet mee akkoord kan verklaren. De N-VA- fractie heeft zich daarom onthouden bij de stemming. ‘Onze fractie staat onverkort achter de plannen van minister Homans om het aantal provincieraadsleden te halveren en het aantal gedeputeerden te verminderen van 6 naar 4’, stelt fractievoorzitter Jeroen Lemaitre.

Deze wijzigingen zijn een logisch gevolg van de beslissingen van de Vlaamse Regering en het is dan ook evident dat de provincieraad hier een positief advies geeft’, vindt Lemaitre. Aan de provincieraden werd gevraagd om de Vlaamse Regering – en t.a.v. Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans – een advies te geven over het ontwerpdecreet tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet. De grenzen van de provinciale kiesdistricten worden immers aangepast ten gevolge van de halvering van het aantal provincieraadsleden. Ook de kieskantons worden afgeschaft wegens het beperkt aantal taken dat ze uitoefenden.

Halvering provincieraadsleden: billijke spreiding over de provincies

Hoewel de provincieraad enkel een advies moest geven over het afschaffen van de kieskantons en de wijziging van de kiesdistricten werd ook advies gegeven over andere aspecten van de hervorming. Het Oost-Vlaams provinciebestuur is van oordeel dat de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen recht hebben op meer provincieraadsleden en dat West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg er bijgevolg minder zouden moeten krijgen, gezien het aantal inwoners van de verschillende provincies. De N-VA- fractie is het niet eens met deze stelling. ‘Het ontwerpdecreet houdt wel rekening met inwonersaantal en voorkomt anderzijds dat sommige provincies disproportioneel weinig zetels zouden hebben’, argumenteert Lemaitre.

Hertekening provinciedistricten

De nieuwe provinciale kiesdistricten zijn in hoofdorde gebaseerd op de ‘oude’ bestuurlijke arrondissementen. Zo wordt de provincie Oost-Vlaanderen vanaf de provincieraadsverkiezingen van 2018 opgedeeld in drie kiesdistricten: Gent, Dendermonde- Sint-Niklaas en Aalst- Oudenaarde. De halvering van het aantal provincieraadsleden gebeurt wel degelijk in functie van het aantal inwoners. Provincies met 1 miljoen inwoners of meer krijgen 36 raadsleden toegewezen en provincies met minder dan 1 miljoen inwoners krijgen 31 raadsleden toebedeeld.