Oost-Vlaamse provincieraad keurt budget 2015 en meerjarenplan goed

Op 29 december 2014, over deze onderwerpen: Financiën, Financiën en begroting

De Oost-Vlaamse provincieraad heeft het budget voor 2015 en het meerjarenplan 2014-2019 goedgekeurd. De 39 leden van coalitiepartijen CD&V, Open VLD en SP.A stemden voor, de 27 leden van oppositiepartijen N-VA, Groen en Vlaams Belang stemden tegen.

Door de afschaffing van het provinciefonds moet Oost-Vlaanderen in 2015 rekening houden met 7,9 miljoen euro minder inkomsten, wat tegen het eind van de legislatuur aandikt tot 42 miljoen euro. Om dat te compenseren worden de werkingsmiddelen van haar provinciediensten met 1 procent verlaagd en de personeelskredieten met 2 procent. Een op twee gepensioneerden wordt niet vervangen, het "nieuwe werken" moet een verdere kostenbesparing mogelijk maken en een aantal subsidies wordt teruggeschroefd. In het meerjarenplan blijft er wel nog een netto investeringsbudget van 160 miljoen euro over. Het budgettair meerjarenplan is in evenwicht en de belastingen stijgen niet.

N-VA: "Bestuursploeg is inhoudelijk te versnipperd in beleid'.

N-VA herinnerde dat de hervorming van de provincies collegiaal tussen de Vlaamse regeringspartijen genomen werd en dat geen taken worden stopgezet, maar overgeheveld naar andere bestuursniveaus. Fractieleider Jeroen Lemaitre merkte ook op dat het (afgeschafte) provinciefonds "maar" drie procent van de totale exploitatie-inkomsten bedraagt. Volgens N-VA werd het tekort van 42 miljoen "relatief makkelijk dichtgereden", inhoudelijk vindt de partij dat de bestuursploeg onder meer te versnipperd is in haar beleid en voorbijgaat aan een nieuw kerntakendebat.

Voor Groen-fractieleider Jan Fiers konden de krimpende budgetten "strijdvaardiger" ingezet worden. Zijn fractie verwachtte overigens dat coalitiepartners CD&V en Open VLD meer deden om de krimp tegen te gaan, aangezien hun partijen ook deel uitmaken van de Vlaamse regering. Budgettair wijst Fiers erop dat het vooral 'zwakkere groepen', zoals jeugd, milieu of kansarmen zijn die minder subsidies krijgen. Fiscaal wilde groen een tax shift naar onroerende voorheffing.

Vlaams Belang stemde ook tegen, volgens fractieleider Olaf Evrard onder meer omdat de partij "onvoorwaardelijk voorstander" is van de afschaffing van de provincies. De partij hekelde ook uitdrukkelijk het dossier van de aankoop van de Leopoldskazerne.