Project Oude Briel te Baasrode: leefbaarheid voor de buurt verzekeren

Op 12 juli 2013

In Baasrode, gelegen aan een bocht in de Schelde bevindt zich de Oude Briel. In dit gebied, sinds de jaren 70 ingekleurd als industriegebied, zijn een aantal bedrijven gevestigd en is er nog heel wat bewoning. Het gebied wordt afgebakend door de Schelde en de N17.

Het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen ging op zoek naar een gebied om watergebonden industrie te promoten. Baasrode was voor hen een logische keuze, gezien de ligging aan het water, de inkleuring als industriezone, de diepte van de Schelde (waardoor er schepen tot 2,25 ton kunnen aanleggen, stroomopwaarts kunnen enkel schepen van 1,3 ton varen) en de aanwezigheid van 2 loskades (de 3de kade is volgens hen een aanlegsteiger in hout).

Dat men met de Oude Briel iets ging doen, leek logisch, de buurt kan een opwaardering en/of herinrichting zeker gebruiken. Dat men zoveel mogelijk vrachtverkeer van de baan wil halen om via het water te vervoeren is een doordachte keuze. De haalbaarheid van de plannen is iets heel anders’, aldus Annemie Demuyt. 

Een vreemd MOBER?

Het begon al met het MOBER. Dit brengt de mobiliteitseffecten in kaart. Zo kan men inschatten of deze projecten in overeenstemming zijn met de draagkracht van de omgeving. Op die manier gaat men na of er maatregelen nodig zijn om de (verkeers)leefbaarheid en de bereikbaarheid te garanderen.

Voor dit project is een MOBER niet verplicht, maar men deed er steeds zeer geheimzinnig over, alsof er iets niet klopte. En inderdaad er staan een paar vreemde kronkels in:

  • Men wil bedrijven uit Hamme, Buggenhout en Dendermonde gebruik laten maken van de loskades. Men geeft aan dat deze bedrijven ook nu reeds hun vracht afvoeren via de N17. De betrokkene van Vectris geeft echter zelf toe dat dit een foute inschatting is en dat er dus wel veel meer vrachtverkeer zal bijkomen dan voorzien in het Mober.
  • Men berekent ook de huidige verkeerslast op de N17, maar hanteert daarbij (en geeft dit zelf toe) een ruimere belastingsgraad van de weg dan effectief mogelijk is. (dit heeft te maken met verkeerslichten en aard van de baan).

Leefbaarheid voor de buurt verzekeren

Door de voorgestelde oplossing voor de mobiliteitsproblemen maakt men het voor de inwoners in en rond het gebied op lange termijn onleefbaar: door de aanleg van afslagstroken op de N17, de afvoer van vrachtverkeer uit het gebied via wat nu rustige straten zijn en via de aanleg van een parallelweg langs de oude spoorlijn.  Door het vrachtverkeer van de weg te halen onderneemt men een poging om de leefbaarheid in Oost-Vlaanderen en Antwerpen te verhogen, maar dit gaat te koste van de getroffen inwoners van Baasrode en een heel stuk van Buggenhout. Het gaat daarbij zeker niet alleen om diegenen die worden onteigend.

De N-VA stelt zich eveneens pertinente vragen over de rendabiliteit van het project, per loskade moet men 400.000 ton goederen verwerken en dus een overslagcapaciteit halen van 50%. Ter vergelijking, elders in Vlaanderen en Nederland haalt men met gelijkaardige kades een 20%. Dit cijfer legt een zware druk op de reeds gevestigde bedrijven en zal geïnteresseerde bedrijven zeker afschrikken.

Annemie Demuyt concludeert: ‘het voorliggende ontwerp krijgt een onvoldoende op gebied van mobiliteit en rendabiliteit. De N-VA werkt graag constructief mee aan een  minder groots plan dat haalbaar is en leefbaar voor de ruime omgeving!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is