Provincie verkoopt Groot Seminarie twee miljoen onder de schattingsprijs

Op 16 december 2016, over deze onderwerpen: Leopoldskazerne, Patrimonium

Om de centralisatie van alle provinciale diensten in de Leopoldskazerne te kunnen financieren moet de provincie zowat alle provinciale gebouwen verkopen. De N-VA heeft van in het begin gesteld dat de kosten voor de centralisatie serieus onderschat werden en de inkomsten uit de verkoop van patrimonium zwaar overschat werden. De feiten geven N-VA nu gelijk. Nadat reeds gebleken is dat de provincie de ramingen voor de verkoop van het PAC Zuid reeds twee keer drastisch moest bijstellen blijkt nu dat de provincie het Groot Seminarie voor 15,2 miljoen wil verkopen terwijl het volgens een schattingsverslag 17,2 miljoen euro waard is.

Het Groot Seminarie bestaat uit twee delen. Een van de delen is aan de Vlerick Manegement School in erfpacht gegeven en die school zal er blijven. Het tweede deel werd door de provinciale diensten Economie gebruikt maar deze diensten zijn reeds verhuisd naar het PAC Zuid waardoor het gebouw momenteel leeg staat. De provincieraad had tijdens de provincieraadszitting van 2 september 2015 reeds de toestemming gegeven om het Groot Seminarie te verkopen voor een bedrag van 17,2 miljoen euro. Na een marktbevraging door een vastgoedmakelaar blijkt dat het hoogste bod slechts 15,2 miljoen euro bedraagt. De deputatie moest daarom (opnieuw) toestemming vragen aan de provincieraad om het gebouw te verkopen voor een lager bedrag.

‘De gedeputeerde stelt dat een aantal panden boven de prijs verkocht werden en dat dit dus gecompenseerd wordt maar dit is totaal niet in verhouding. Monumentenwacht en het Metselaarshuis zijn samen verkocht voor 150 000 euro boven de schattingsprijs terwijl het Groot Seminarie 2 miljoen onder de schattingsprijs verkocht zal worden. We blijven bij ons standpunt dat het financieel plaatje voor de financiering van de Leopoldskazerne gebaseerd is op drijfzand’, aldus fractievoorzitter Jeroen Lemaitre.