Provincie sluit dading met PIMD (Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening) Oost-Vlaanderen

Op 6 maart 2018, over deze onderwerpen: subsidiëring vrijzinnigheid

De provincie heeft de wettelijke opdracht om de PIMD te ondersteunen voor het aanbieden van niet-confessionele morele dienstverlening. De PIMD rekent echter al enkele jaren onterecht heel wat extra kosten door. De provincieraad betwist daarom al enkele jaren een aantal begrotingsartikelen. Om dit dispuut te beëindigen heeft de provincie een dading afgesloten  met PIMD, UVV en de CVR (Centrale Vrijzinnige Raad). In de dading wordt afgesproken om voortaan een richtsnoer van 1,1 miljoen euro aan uitgaven te hanteren en dit ook retroactief toe te passen voor de jaarrekeningen en begrotingen van 2014 t.e.m. 2017.

Het is enerzijds een goede zaak dat dit conflict opgelost wordt en dat er voortaan een richtsnoer zal gehanteerd worden. De provincie heeft zich in deze kwestie altijd correct opgesteld maar de PIMD heeft systematisch de regels overtreden. Meermaals werden kosten van de UVV (Unie voor Vrijzinnige Verenigingen) doorgerekend aan de provincie. Bij deze dading doen alle partijen wederzijdse toegevingen terwijl de provincie wat ons betreft eigenlijk geen toegevingen zou moeten doen. Onze fractie zal zich bijgevolg bij de stemming onthouden’, aldus provincieraadslid Kurt Moens tijdens de provincieraadszitting.