Dierenasielen in Oost-Vlaanderen aan de bedelstaf door falend beleid van de deputatie

Op 15 december 2017, over deze onderwerpen: Dierenasielen
foto kat

In verschillende kranten verschenen vandaag artikels over het gebrek aan financiële steun voor de dierenasielen. In sommige kranten laat men doorschemeren dat het gebrek aan ondersteuning er pas zou gekomen zijn sinds dierenwelzijn een Vlaamse bevoegdheid geworden is in 2014. Niets is minder waar want ook de federale overheid heeft nooit subsidies gegeven aan de erkende dierenasielen. Het is vooral de provincie die hier in gebreke blijft door de dierenasielen onvoldoende te ondersteunen. Het voorziene budget wordt in Oost-Vlaanderen zelfs niet opgebruikt door het falend beleid van de deputatie.

In Oost-Vlaanderen zijn er momenteel een 40-tal erkende dierenasielen. Ongeveer 80% daarvan zijn asielen of opvangcentra voor honden en katten. Een kleiner deeltje zijn asielen voor andere dieren zoals konijnen, knaagdieren, geiten, paarden, wilde dieren, enz. ‘In Oost-Vlaanderen is er zeker nood aan opvangcentra voor verwaarloosde of gedumpte dieren want deze hebben recht op een nieuwe thuis’, vindt provincieraadslid Baudewijn Diependaele.

De provincieraad heeft op 10 maart 2004 een reglement goedgekeurd aangaande de subsidiëring van erkende dierenasielen voor honden en katten. Het totale budget dat voorzien was voor de dierenasielen werd in 2016 reeds verminderd van 16 460 euro naar 13 960 euro. De eerste gedeputeerde verdedigde deze besparing eind 2015 door te argumenteren dat het budget niet opgebruikt werd omdat er onvoldoende subsidieaanvragen ingediend werden omdat dierenasielen ‘rijk’ zouden zijn.

Nazicht leert dat in 2015 en 2016 inderdaad maar een subsidie toegekend werd aan een handvol honden- en kattenasielen voor een totaal bedrag van 8325 euro per jaar. In 2017 is er zelfs maar 4 625 euro uitbetaald aan de erkende dierenasielen. Het voorziene budget wordt dus al jaren niet opgebruikt terwijl bij veel dierenasielen het water aan de lippen staat en veel opvangcentra met wachtlijsten moeten werken. Recent werd op 3 juli 2017 in een reportage van VTM Nieuws nog blootgelegd dat veel dierenasielen de instroom niet aankunnen en dus dieren moeten weigeren.

Op16 juni 2017 verscheen een artikel met de titel ‘Yentl (22) moet konijnenopvang na vier jaar stopzetten door gebrek aan steun’ in Het Nieuwsblad. In het artikel staat te lezen dat Yentl in vier jaar tijd zo’n 600 konijnen geplaatst heeft wat duidelijk aantoont dat er nood is aan een dergelijke opvang. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig plaatsen in Oost-Vlaanderen waar verwaarloosde konijnen terecht kunnen. Ook ’t Knabbelthuisje in Beveren is al gestopt met het opvangen van konijnen. Momenteel komen enkel asielen voor honden en katten in aanmerking voor de provinciale subsidie terwijl de andere dierenasielen uit de boot vallen.

Provincieraadslid Baudewijn Diependaele pleitte er daarom namens de N-VA- fractie voor om het subsidiereglement zo te herschrijven zodat álle erkende Oost-Vlaamse dierenasielen een subsidie kunnen aanvragen. Daarnaast formuleerde Baudewijn het voorstel om het beschikbare budget evenredig te verdelen onder de aanvragende asielen als blijkt dat het voorziene budget niet opgebruikt zou worden. Het maximale bedrag voor een kattenasiel is al jaren niet geïndexeerd en vastgelegd op 925 euro. Dat bedrag zou dus opgetrokken moeten worden.

Deze asielen en opvangcentra draaien vaak op vrijwilligers en met weinig middelen. Via giften, verkoop van chocolade en de organisatie van een spaghettiavond proberen ze inkomsten te verwerven om zo meer dieren te kunnen opvangen want de kosten voor dierenartsen en opvang zijn hoog. Terwijl de deputatie miljoenen besteedt aan een onnodig prestigeproject in de Leopoldskazerne weigert men om een extra inspanning te leveren voor de dierenasielen’, besluit Diependaele.