N-VA- fractie kritisch t.o.v. woonprojecten in Knesselare en Stekene

Op 15 december 2016, over deze onderwerpen: Reconversie verblijfsrecreatie

Reeds in 2013 werd het PRUP Groen Ursel goedgekeurd door de provincieraad om zo de problematiek van de permanente bewoning van weekendverblijven in Knesselare aan te pakken. Concreet werd het gebied opgesplitst in twee zones: een zone voor bos en natuur  en een zone voor openluchtrecreatieve verblijven. Vanaf 2020 moeten de mensen hun woning verlaten. Als compensatie werden twee woonuitbreidingsgebieden aangesneden zodat de permanente bewoners naar daar zouden kunnen verhuizen. Het provinciebestuur voorziet nu een bedrag van 54 424 euro dat aan de gemeente Knesselare toegekend wordt om een project te ontwikkelen voor kleinschalig wonen in Knesselare.

Noodzaak van een sociale oplossing

De N-VA- fractie heeft altijd gesteld dat het een goede zaak is dat de problematiek van permanente bewoning van weekendverblijven aangepakt wordt maar heeft ook altijd gehamerd op een menselijke aanpak voor de bewoners. ‘Er spelen zich momenteel sociale drama’s af terwijl de verschillende overheden mee verantwoordelijk zijn door het jarenlang oogluikend toe te laten. Men zou het leed kunnen verzachten door een uitdovingstermijn voorop te stellen die menselijk is. Terwijl de deputatie de termijn waarbij permanente bewoning niet meer toegelaten is bij zowat alle andere PRUP’s op 2030 gezet heeft moeten deze bewoners hun woning al tien jaar vroeger verlaten. Bijna niemand heeft voldoende financiële middelen om een nieuwe woning aan te kopen’, argumenteerde Freddy Boels tijdens de provincieraadszitting.

Weggegooid geld

Ook in Stekene werd een project opgezet om de permanente bewoners van weekendverblijven te helpen huisvesten in de wooncompensatiegebieden die aangesneden werden. De N-VA- fractie heeft de eerste fase van dit project goedgekeurd omdat we het project het voordeel van de twijfel wilden geven maar uit de feiten blijkt dat het niet zinvol is. ‘Het is duidelijk dat de doelgroep niet bereikt is. Op dit moment zijn er maar 6 van de 72 permanente bewoners die aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn in een alternatieve woning. Dat zijn mensen die nog voldoende financiële middelen hebben om een extra investering te doen maar het merendeel kan zich geen nieuwe woning permitteren. Dit is duidelijk een boekje voor het bloeden’, vindt provincieraadslid Johan Van Duyse.