Leegstaande boerderijen en afname van landbouwgronden

Op 30 november 2016, over deze onderwerpen: Landbouw, Milieu en klimaat

Het aantal landbouwbedrijven in Oost-Vlaanderen neemt jaarlijks af. Heel wat (voormalige) landbedrijven komen leeg te staan en dus is het belangrijk om hiervoor een zinvolle bestemming te zoeken. ‘Het is opvallend dat het aantal biologische landbouwbedrijven in andere provincies veel sterker gestegen is dan in onze provincie. Nochtans is er in Vlaanderen een toenemende vraag naar gezonde en kwaliteitsvolle voeding van eigen bodem waarbij het accent ligt op duurzaamheid en dierenwelzijn. Het provinciebestuur zou hier een rol kunnen spelen om landbouwers te ondersteunen die de omslag willen maken,’ stipte provincieraadslid Annemie Charlier tijdens de budgetbesprekingen van november 2016 aan.

Om de problematiek van de leegstand van landbouwbedrijven in kaart te brengen en aan te pakken heeft de provincieraad in september van dit jaar het project ‘Hergebruik Hoeves, een uitdaging’ opgestart. ‘Dit is een zinvolle oefening maar spitst zich voorlopig enkel toe op twee afgebakende gebieden in het Meetjesland en in de Vlaamse Ardennen. We vragen dan ook om in 2017 ook aandacht te besteden aan dezelfde problematiek in andere regio’s in Oost-Vlaanderen,’ aldus Charlier.

Annemie verwees ook nog eens naar het project van de glastuinbouw in Melsele. De N-VA fractie heeft tot in den treure herhaald dat er geen draagvlak is bij de lokale bevolking en bij de lokale landbouwers, maar toch blijft de provincie volharden in de boosheid: ‘het is cynisch om vast te stellen dat heel wat lokale landbouwers in Melsele zullen moeten wijken voor de glastuinbouwzone terwijl er o.a. in de Bloemenregio heel veel leegstaande serres zijn. De provincie heeft deze alternatieven nooit grondig onderzocht ondanks de vraag vanuit onze fractie,’ besloot Annemie Charlier.