Eerste gedeputeerde Oost-Vlaanderen Kurt Moens verbolgen: ook na opheffing blijft Moslimexecutieve aan zet bij erkenning moskeeën

Op 1 december 2022, over deze onderwerpen: Erediensten

De erkenning van de Moslimexecutieve werd op 5 oktober van dit jaar opgeheven na zware vertrouwensbreuken met federaal minister Van Quickenborne. De Moslimexecutieve had een centrale rol bij de erkenning van lokale moskeeën, die vervolgens voor hun financiering konden aankloppen bij provinciebesturen. Vandaag blijkt echter dat de Moslimexecutieve nog steeds gewoon verder doet.

De erkenning van moskeeën in Vlaanderen verloopt via het Agentschap Binnenlands Bestuur en zijn bevoegde minister Bart Somers. Het agentschap ontvangt de dossiers na voorbereiding door de Moslimexecutieve (EMB) en vraagt vervolgens een advies aan het provinciebestuur.

Kurt Moens, eerste gedeputeerde bevoegd voor financiën en erkende erediensten: “Nadat we met de provincie eerder een negatief advies afleverden voor twee moskeeën, viel ik welhaast van mijn stoel toen ik de jongste vijf nieuwe aanvragen op mijn bureau kreeg. Daaruit blijkt namelijk dat het gewoon nog steeds de Moslimexecutieve is die de dossiers blijft indienen bij minister Somers. Erkenningsdossiers die nota bene behandeld werden ná de opheffing van die Moslimexecutieve door minister Van Quickenborne.”

Bij de opheffing van de Moslimexecutieve verklaarde minister Van Quickenborne dat er overgangsmaatregelen zouden komen. Het zogenaamde ‘administratief bureau van de secretaris-generaal’ zou voorlopig de erkenningsdossiers behartigen. Maar daar blijkt dus niks van aan.

Kurt Moens: “Uit de documenten die wij ontvingen, blijkt zwart op wit dat het nog steeds om dezelfde mensen gaat. De aanvragen worden zelfs ondertekend door ‘de voorzitter van de EMB’. En het Agentschap Binnenlands Bestuur blijft die dus ook gewoon behandelen. Ofwel hebben ze geen weet van het besluit van minister Van Quickenborne, ofwel kregen ze opdracht om er geen rekening mee te houden. Je zou toch verwachten dat die twee ministers elkaar toch al eens ontmoeten… Gezien de financiële implicaties van die erkenningen voor de provincies, blijf ik bij mijn eerdere oproep om hier toch eens dringend over te overleggen.”

De provincie Oost-Vlaanderen telt momenteel vijf erkende islamitische geloofsgemeenschappen. Daarnaast staan het provinciebestuur ook in voor de financiële ondersteuning van de kathedrale kerkfabriek en de orthodoxe erediensten.