N-VA fractie uit bedenkingen bij toerismebeleid van de provincie

Op 21 december 2015

PROVINCIAAL - De provincie besliste in september om een statutenwijziging door te voeren bij de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen (TOV). Deze statutenwijziging werd slechts door een krappe meerderheid van aangesloten steden en gemeenten goedgekeurd in de Algemene Vergadering van TOV. ‘Onze fractie blijft het een slecht idee vinden om de statuten zo te wijzigen dat de stem van de provincie altijd zwaarder zal doorwegen dan de stem van de aangesloten steden en gemeenten’, herhaalde Paul Carteus bij de budgetbesprekingen het standpunt van de N-VA provincieraadsfractie. Onze fractie gelooft immers in de kracht van sterke lokale besturen waarbij de provincie ondersteunend werkt.

Paul merkte tevens op dat de provincie op vlak van MICE (Meetings, Incentives, Congressen en Evenementen) vooral focust op de Gentse regio via MeetinGent. Officieel gaat het over MeetinGent & Oost-Vlaanderen maar het is de bezorgdheid van de N-VA fractie dat andere Oost-Vlaamse regio’s hier vergeten worden. Paul pleitte er bij de deputatie dan ook voor om ook de andere regio’s zichtbaar mee te nemen in de communicatie. Bij MICE-toerisme liggen volgens de nota van minister Weyts nog veel mogelijkheden en groeipotentieel. Daarom is het belangrijk dat ook regio’s buiten het Gentse hier een rol kunnen spelen.

De gedeputeerde beaamde dat hij de visie van Paul voor wat betreft dit punt deelt. De structuur van MeetinGent & Oost-Vlaanderen is recent gewijzigd, zodat een consulent zich bezighoudt met de promotie van Gent en een andere consulent met de promotie van de overige regio’s. ‘Dit is een stap in de goede richting maar er kunnen nog vorderingen geboekt worden’, aldus Paul Carteus.