N-VA fractie niet akkoord met statutenwijziging Toerisme Oost-Vlaanderen

Op 10 september 2015

De provincie wil een statutenwijziging doorvoeren bij de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen (TOV). Volgens de nieuwe statuten (die nog moeten goedgekeurd worden door de Algemene Vergadering van de TOV) zou de maximumbijdrage van de steden en gemeenten verhoogd worden van 0,25 euro naar 0,80 euro per inwoner. De effectieve bijdrage wordt jaarlijks vastgelegd door de Algemene Vergadering (AV) en bedraagt nu ongeveer 10% van de huidige maximumbijdrage. In theorie kan de AV van TOV dus beslissen om dit bedrag fors te verhogen. Diezelfde nieuwe statuten bepalen echter dat de provincie altijd over een meerderheidsstem zal beschikken in de AV van TOV, ongeacht het aantal aanwezige vertegenwoordigers: de stem van de provincie zal altijd zwaarder doorwegen.

Provincieraadslid Paul Carteus hield voor onze fractie een tussenkomst waarbij hij argumenteerde dat het ontwerp van statuten in volle vakantieperiode bij de aangesloten steden en gemeenten is aangekomen, waardoor veel lokale besturen de tijd niet hadden om dit grondig te bekijken. Hij stelde tevens dat de wijziging van de statuten een uitholling van de gemeentelijke autonomie ten voordele van het provinciebestuur betekent en belangrijke gevolgen kan hebben voor de gemeentelijke financiën.

Gedeputeerde Couckuyt antwoordde dat de provincie absoluut de intentie niet heeft om de bijdrage van de steden en gemeenten te verhogen, maar dat men door de statutenwijziging alle opties wil openhouden voor wat betreft de afstemming van de provinciale toeristische werking en de regionale toeristische werking. De provincie wil ook bekijken of men de provinciale en regionale bijdragen samen kan innen. De gedeputeerde benadrukte tevens dat de provincie in de toekomst nauw wil blijven samenwerken met de Oost-Vlaamse steden en gemeenten en dat de AV altijd rekening zal houden met het standpunt van de gemeenten.

Deze argumentatie kon onze fractie niet overtuigen. Paul stelde dat de mooie woorden van de gedeputeerde duidelijk botsen met de geplande statutenwijziging. ‘Als de provincie niet van plan is om de effectieve bijdrage van de gemeenten te verhogen, waarom moet de maximumbijdrage dan verhoogd worden van 0,25 naar 0,80 euro per inwoner?’, vroeg Paul zich tijdens de raadszitting openlijk af. ‘Het klinkt bovendien weinig overtuigend dat de AV altijd rekening zal houden met het standpunt van de gemeenten, als de provincie dit effectief meent is het overbodig om de provincie een meerderheidsstem in de AV toe te kennen’, besluit Paul Carteus.