Concessieovereenkomst restaurantcomplex provinciaal domein Puyenbroeck

Op 17 oktober 2014, over deze onderwerpen: Patrimonium, Provinciale domeinen

Op 17 oktober 2013 keurde de deputatie een nota goed waarbij nieuwe basisprincipes voor het toekennen van concessies in provinciale domeinen werden vastgelegd. Deze basisprincipes bepalen o.a. dat van de concessionaris verwacht wordt dat hij zelf instaat voor het beheer, onderhoud, herstellingen en keuringen van de eigen of zijn toevertrouwde goederen. De basisprincipes bepalen tevens dat er principieel gegund wordt voor een periode van 9 jaar maar de concessie kan 2 keer verlengd worden. De maximale duur van de concessieovereenkomst bedraagt 27 jaar.

De deputatie paste deze basisprincipes eerder toe bij het provinciaal domein Den Blakken. Voor de verschillende provinciale domeinen wordt er een aparte concessieovereenkomst opgesteld met specifieke criteria. De huidige concessie van het restaurantcomplex te Puyenbroeck loopt nog tot 31 maart 2016 en moet dus binnenkort verlengd worden.

Concessieovereenkomst is vaag en onduidelijk

In de concessieovereenkomst van het restaurantcomplex te Puyenbroeck - dat op 8 oktober 2014 aan de provincieraad werd voorgelegd - wordt vermeld dat de kandidaten een businessplan moeten opstellen en de provincie kiest op basis van het bestek, het businessplan en na onderhandelingen met de kandidaten de concessionaris.

Provincieraadslid Rik De Vis stelde op de provincieraad van 8 oktober jl. terecht dat de criteria in de concessieovereenkomst vrij vaag en onduidelijk zijn: ‘In artikel 3 van de concessieovereenkomst staat dat het bestuur vrij kiest voor de inschrijving die haar het meest geschikt lijkt. Er is ook geen wegingscoëfficiënt opgenomen in de concessieovereenkomst. Onze fractie zal zich bijgevolg onthouden.'