Budget en meerjarenplanning provincie Oost-Vlaanderen zijn een gemiste kans

Op 19 november 2013

Op de provincieraad van 19 november 2013 zal de N-VA haar standpunt over de meerjarenplanning 2014 – 2019 en het budget 2014 toelichten. ‘Voor de N-VA is de meerjarenplanning een continuering van het bestaande beleid. Het provinciebestuur maakt geen fundamentele keuzes en knoopt aan bij het bestaande beleid. Is de deputatie bang om zichzelf te bewijzen? Vreest men de confrontatie met de eigen overbodigheid’, vraagt Andries Gryffroy, fractievoorzitter N-VA, zich af.

Een visie van verandering voor vooruitgang

De N-VA heeft de prioritaire beleidsdoelstellingen uit de meerjarenplanning geanalyseerd en getoetst aan de eigen visie. De door de meerderheid opgestelde prioriteiten zijn niet prioritair en louter een continuering van het vroegere beleid.

Durven veranderen om vooruit te gaan, is risico nemen, is het hoofd boven het maaiveld steken, is luisteren naar wat de burger wil, is een beleid durven voeren dat zichtbaar zaken verandert’, aldus Andries Gryffroy.

De N-VA kiest voor een visie van verandering voor vooruitgang. De provincie moet de taken opnemen waar het effectief een meerwaarde biedt en dat bovenlokaal of ter ondersteuning van kleinere lokale besturen.  Het moet een actieve rol opnemen voor de welvaart van alle burgers en de leefbaarheid in de regio door het stimuleren van de economische streekontwikkeling. De N-VA staat voor een transparante, efficiënte overheid die de schulden afbouwt en de belastingen verlaagt. Waarom zouden we voor startende ondernemers de Algemene Provinciebelasting de eerste 3 jaar niet afschaffen?

Een gemiste kans

Het provinciebestuur fulmineert tegen de vermindering van het provinciefonds. Echter, terwijl de andere overheden noodgedwongen de tering naar de nering zetten, blijft het in Oost-Vlaanderen rozengeur en maneschijn. Besparen staat niet in het woordenboek van de deputatie.

Het provinciebestuur heeft kansen gemist om de eigen werking kritisch te evalueren en een kerntakendebat te voeren. Structurele keuzes had men kunnen maken om het overheidsapparaat efficiënter te maken, de belastingsdruk te verlagen en schuldafbouw te versnellen. Integendeel, het provinciebestuur heeft gekozen om gewoon verder te doen. De factuur stuurt men door naar de toekomstige generaties.

In deze moeilijke tijden, wil de burger een duidelijk project met prioritaire doelstellingen die relevant zijn en waarin hij zich herkent, hij wil vooruit, en beseft heel goed dat daarom een aantal dingen structureel moeten veranderen. De Oost-Vlamingen krijgen met dit meerjarenplan niet wat ze nodig hebben. Ze verdienen beter’. Andries Gryffroy besluit: ‘het budget en de meerjarenplanning zijn een gemiste kans en er blijven nog veel vraagtekens’.

Op de eerstvolgende provincieraden komen de vragen van de fracties aan bod. De eindstemming vindt plaats op de zitting van 4 december 2013.