‘Project Oude Briel is rampzalig voor buurt’

Op 20 september 2013

De Werkgroep Briel protesteerde tijdens de gemeenteraadszitting in Dendermonde tegen de aanleg van laad- en loskades in Baasrode: ‘Heel het project Oude Briel moet geschrapt worden’, vindt de actiegroep, die in plaats van een bedrijventerrein liever een woonzone ziet.

De Werkgroep Briel voert actie tegen de plannen om in de wijk Oude Briel in Baasrode nieuwe los- en laadkades te bouwen en er een bedrijventerrein aan te leggen, niet alleen omwille van de onteigeningen die daarvoor moeten gebeuren maar vooral ook omdat de aanleg van dat bedrijventerrein nefast zou zijn voor de mobiliteit in Baasrode, Buggenhout en omgeving. ‘Het project Briel is rampzalig voor bewoners en omwonenden en brengt de leefbaarheid van Baasrode in het gedrang.’

‘Het Masterplan Briel is voorbijgestreefd’, zei Jan Van Steen, woordvoerder van de Werkgroep Briel tijdens de gemeenteraadszitting. ‘Het project is gebaseerd op verkeerde en verouderde veronderstellingen, de ontsluiting via de spoorlijn is niet realistisch en het gebied is te klein voor Sevesobedrijven.’

De werkgroep stelt dat de gevolgde procedure juridisch verkeerd is en bijgevolg opnieuw gestart moet worden. ‘Er is de schorsing van het klein stedelijk gebied door de Raad van State. Een van de pannen werd door het Grondwettelijk Hof nietig verklaard en toch werd het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan volgens dit ‘nietige’ plan opgesteld.’

Van Steen houdt zijn hart vast voor Baasrode. ‘Dat mag geen tweede Doel worden. Als gevolg van de politiek van de stad en de provincie staat de halve Fabriekstraat te koop en worden daar geen kopers voor gevonden. De afsluiting van de Fabriek­straat, een belangrijke invalsweg, is catastrofaal voor Baasrode.’

De Werkgroep Briel haalt zwaar uit naar wat de groep ‘vriendjespolitiek’ noemt. ‘Het kan niet dat uitgaansplaatsen Het Fabriek en Hangar 43 een exploitatievergunning krijgen op industriegebied en dat de rest van de Briel onteigend wordt. Wij zullen dit aanvechten, iedereen gelijk voor de wet.’ Dieter Mannaert, de man achter Het Fabriek en Hangar 43, is gemeenteraadslid voor CD&V in Dendermonde. ‘De vergunningen waarover wij beschikken zijn in orde en dateren van voor watergebonden activiteiten verplicht waren in de industriezone’, reageert hij. ‘Verder onthoud ik mij van commentaar en zal ik mij onthouden bij elke discussie of stemming in dit dossier.’

Wonen langs Schelde

Jan Van Steen stelt voor als alternatief voor het watergebonden bedrijventerrein een project voor wonen aan de Schelde te ontwikkelen, gecombineerd met het aanzwengelen van toerisme via een fietspad langs de Schelde. ‘Wij hebben de bevolking aan onze kant en finaal zal dit een belangrijke troef zijn’, besluit Van Steen.

‘Het stadsbestuur zal zich over dit verzoekschrift buigen en later antwoorden formuleren’, reageert burgemeester Piet Buyse (CD&V).

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is