Geparkeerde auto’s aan de fietssnelwegen

Op 22 december 2017, over deze onderwerpen: Fietssnelwegen

Langs de fietssnelweg F19 tussen het Hoogveld en de Fabriekstraat te Dendermonde zijn er een aantal huizen met een achteruitgang. Een deeltje van de fietssnelweg wordt momenteel gebruikt als parking. Fractieondervoorzitter Annemie Demuyt vroeg daarom aan de gedeputeerde welke maatregelen er genomen worden om te verhinderen dat fietssnelwegen gebruikt worden als parking of als sluipweg. ‘Het moet toch duidelijk zijn de fietsers voorrang hebben op de fietssnelwegen en dat ze niet gehinderd mogen worden door auto’s’, vindt Demuyt.

De fietssnelweg F19 werd een vijftal jaar geleden door de provincie aangelegd. Een deeltje van dit traject wordt als sinds mensenheugenis gebruikt door bewoners om hun woning via de achterzijde te bereiken. Deze bestaande situatie werd na realisatie van de fietssnelweg verder gedoogd door het stadbestuur van Dendermonde. De stad probeerde wel te verhinderen dat er op de fietssnelweg geparkeerd zou worden en dat er nog nieuwe private erftoegangen zouden gecreëerd worden.

Daarnaast werden er ook paaltjes geplaatst om het oneigenlijk gebruik en een verslechtering van de bestaande situatie tegen te gaan. Deze paaltjes werden evenwel op bepaalde plaatsen beschadigd. Naar aanleiding van de vraag van Annemie zal de gedeputeerde deze problematiek aankaarten tijdens een overleg met het stadbestuur. ‘Los van deze specifieke situatie zou de provincie er – door signalisatie  en het plaatsen van paaltjes –  toch over moeten waken dat deze problematiek zich elders niet voordoet langs het fietssnelwegennetwerk’, besluit Demuyt.