Paul Carteus kritisch over treinaanbod Gent-Ronse

Op 27 februari 2015

Op donderdag 18 december 2014 werd in het station van Gent-Sint-Pieters de nieuwe laatavondtrein van Gent naar Oudenaarde feestelijk verwelkomd. Ook gedeputeerde Hertog was aanwezig op de feestelijkheden en hij verklaarde toen: ‘De provincie Oost-Vlaanderen en TreinTramBus hebben zich de afgelopen jaren via de spoorlijncomités hard ingezet om de (dagelijkse) treinreis van alle pendelaars op de lijnen Gent-Ronse en Gent-Geraardsbergen aangenamer te maken… met resultaat!’ Raadslid Paul Carteus bracht dit dossier ter sprake op de provincieraad van 25 februari jl.

Paul wees er terecht op dat dit inderdaad goed nieuws is voor de pendelaars tot Oudenaarde, maar niet voor de reizigers die naar Ronse willen sporen. Nochtans ligt Ronse slechts op 12 km van Oudenaarde en is het maar één halte verder.  Paul benadrukte dat het zonde is dat de trein in Oudenaarde stopt en niet doorrijdt tot Ronse. Het is financieel en organisatorisch zeker niet onoverkomelijk.

‘Het station  Ronse zag het aantal opstappende reizigers op tien jaar tijd met 50 procent toenemen. Maar wat blijkt? De nieuwe dienstregeling schrapt twee P-treinen zodat de laatste rit vanuit Gent naar Ronse vertrekt om 21 uur, er is nog altijd de twee-uurdienst in het weekend en in de week loopt de trein door de koppeling van de treinstellen in Oudenaarde, van de trein uit Ronse met de trein uit Kortrijk, regelmatig grote vertraging op. Ook de capaciteit op de treinstellen naar en van Ronse is beneden alle peil’, aldus N-VA provincieraadslid Paul Carteus.

Op 30 januari stond in het persbericht van de provincie te lezen dat de provincie een voorstel van Oost-Vlaamse prioriteiten voorlegt aan de NMBS, en dit in het kader van het nieuwe vervoersplan 2017-2020. Paul vroeg daarom aan de gedeputeerde of men bij de opmaak van de prioriteiten voldoende aandacht besteedt aan de verzuchtingen van de Ronsenaars. De gedeputeerde gaf Paul gelijk en bevestigde dat de pijnpunten die Paul aanhaalde inderdaad opgenomen zijn in de lijst van Oost-Vlaamse prioriteiten. Hij stelde tevens dat de lijst met prioriteiten samengesteld wordt in samenspraak met de gemeenten en TreinTramBus.

 

Contact:

Paul [dot] carteus [at] n-va [dot] be

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is