Communicatie van de provincie: magazine Informeel en TV provincieraad

Op 21 december 2015

PROVINCIAAL - Naar aanleiding van de budgetbesprekingen over het communicatiebeleid van de provincie vroeg fractievoorzitter Jeroen Lemaitre aan de deputatie om de globale communicatiestrategie onder de loep te nemen en de provinciale fracties meer te betrekken bij het magazine Informeel. In 2016 zullen vier edities van het provinciale tijdschrift Informeel gedrukt worden, waarvan één editie in alle Oost-Vlaamse bussen zal bedeeld worden. Dit speciale nummer zal een mix van het klassieke nummer en extra informatie over de provincie omvatten. 'Het magazine Informeel wordt al te vaak gebruikt als propagandatijdschrift voor de gedeputeerden', merkte Jeroen terecht op tijdens de budgetbesprekingen. Hij pleitte er dan ook voor om de verschillende fracties (ook de oppositiepartijen) aan bod te laten komen in het tijdschrift.

Hij plaatste tevens vraagtekens bij de redactionele onafhankelijkheid die de zenders AVS en TVO hebben bij het maken van TV Provincieraad. De oppositiepartijen worden enkel in beeld gebracht als de deputatie er ook positief mee in beeld kan komen. Kritische vragen van de oppositie worden niet in beeld gebracht en TV Provincieraad wordt zo samengesteld zodat de deputatie positief in beeld gebracht wordt. 'De deputatie gebruikt TV Provincieraad om zichzelf in de kijker te zetten terwijl het voor onze fractie een neutrale weergave van de debatten in de provincieraad moet zijn', besloot Lemaitre zijn argumentatie.