U bent hier
Fietspad Lange Afstand (LAF) OL56 van Hamme naar Dendermonde
Begin 2015 werd in de commissie grondgebonden materies een presentatie gegeven over het ontwerp van fietssnelwegen in Oost-Vlaanderen. Een groot stuk werd al verwezenlijkt (69 procent), maar er moeten nog heel wat ontbrekende stukken aangelegd worden worden. De provincie streeft ernaar om jaarlijks 20 km nieuwe fietssnelwegen aan te leggen. De afgelopen maanden organiseerde de provincie consultatierondes met gemeenten, Waterwegen en Zeekanaal, Infrabel, enz. met als doelstelling om de plannen te verfijnen.
Zo is bijvoorbeeld slechts een deel van het lange afstand fietspad (LAF) langs de oude spoorlijn 56 gerealiseerd. Het stuk dat zich op het grondgebied van de gemeente Hamme bevindt is reeds aangelegd maar stopt aan de grens met Dendermonde. Aangezien het LAF OL56 opgenomen is in het fietssnelwegenplan vroeg fractieondervoorzitter Annemie Demuyt aan de gedeputeerde naar de oorzaken van het feit dat het LAF enkel in Hamme gerealiseerd is en of de provincie reeds gesprekken gevoerd heeft met het stadsbestuur van Dendermonde over de aanleg van het fietspad.
De gedeputeerde antwoordde dat het inderdaad de bedoeling is om Sint-Niklaas en Dendermonde met elkaar te verbinden via een fietssnelweg. De oude spoorlijn 56 is één van de mogelijke routes om het fietspad aan te leggen maar er zijn volgens de gedeputeerde ook alternatieven. Het aanleggen van een fietspad langs de oude spoorlijn 56 is niet overal even evident omdat de bedding op het grondgebied van Dendermonde niet meer overal beschikbaar is. De oude spoorwegbrug over de Durme tussen Hamme en Waasmunster is ook verdwenen. Dit betekent dat er ofwel een nieuwe fietsersbrug aangelegd zou moeten worden of dat er een omweg gemaakt zou moeten worden. Voordeel van dit tracé is evenwel de aansluiting bij de fietssnelweg Gent-Lokeren-Antwerpen langs de spoorlijn.
Er is ook een alternatief voor deze route en de beide mogelijkheden zullen de komende weken tegen elkaar afgewogen worden. Het Vlaams Gewest is namelijk van plan om 11 km fietspad aan te leggen langs de N41. De provincie voert momenteel gesprekken met Vlaanderen om na te gaan of deze route in het plan van fietssnelwegen kan verwerkt worden. Zo ijvert de provincie voor veilige fietssnelwegen van minimaal 3 meter breed. De gedeputeerde hoopt het definitieve plan voor de fietssnelwegen in juni voor te leggen aan de provincieraad. Het blijft de vraag of dit tracé makkelijk aan te sluiten is op de fietssnelweg langs de oude spoorlijn.