Wedstrijd Europese bibliotheek van Oost-Vlaanderen

Op 29 maart 2017, over deze onderwerpen: Europa

Het informatiepunt Europa direct wil voor de zesde keer de verkiezing van de Europese gemeente van Oost-Vlaanderen organiseren. Dit is een tweejaarlijkse wedstrijd die gepaard gaat met promotie- en communicatieacties. Voor de editie 2017-2018 zal de prijs uitgereikt worden aan een openbare bibliotheek in Oost-Vlaanderen die in 2018 één of meerdere acties zal organiseren om de Europese Unie dichter bij de burger te brengen. Provincieraadslid Rik De Vis herhaalde zijn oproep om de Europese parlementsleden uit Oost-Vlaanderen bij de jurering te betrekken.

Bij de vorige edities kwamen Eeklo, Herzele, Deinze, Kruibeke en Aalst als winnaars uit de bus. De winnaar krijgt een prijs van 5000 euro toegewezen, de tweede een prijs van 2000 euro en de derde een prijs van 1000 euro. Rik heeft er twee jaar geleden voor gepleit om Oost-Vlaamse Europese parlementsleden bij de jurering te betrekken en dit voorstel werd door de gedeputeerde positief onthaald. Bij de vorige editie is dit evenwel niet gelukt omdat het niet eenvoudig is om Europese parlementsleden op hetzelfde moment naar Gent te halen.

Op de provincieraad van 22 maart jl. werd de aangepaste formule voor de tweejaarlijkse wedstrijd goedgekeurd. Rik herhaalde zijn oproep om Oost-Vlaamse Europese parlementsleden bij de jurering te betrekken. ‘Ik heb alle begrip voor de drukke agenda van de Europese parlementsleden maar ik zou de deputatie aanraden om alsnog een poging te ondernemen om de Oost-Vlaamse Europese parlementsleden bij de jurering te betrekken in de toekomst’, besloot Rik zijn tussenkomst.