Provinciebestuur moet gunningsleidraad voor werken Henleykaai aanpassen

Op 16 december 2016, over deze onderwerpen: Bouw sportzaal Henleykaai, Leopoldskazerne

Zoals bekend heeft de provincie de Leopoldskazerne aangekocht met als doel om er alle provinciale diensten in te centraliseren. Vorig jaar werd reeds duidelijk dat de stad Gent haar deel van de Leopoldskazerne pas wou verkopen als de sportzaal in de Leopoldskazerne behouden zou blijven of indien de provincie elders een gelijkaardige sportzaal zou bouwen. Omdat de sportzaal in de Leopoldskazerne niet past binnen de centralisatieplannen van de provincie werd een alternatieve locatie gezocht om een sportzaal te bouwen. Dit was een van de voorwaarden bij de verkoop van de Leopoldskazerne. Het kostenplaatje voor de bouw van de nieuwe sportzaal werd geraamd op 7 miljoen euro. Provincieraadslid Rik De Vis omschreef deze complexe opdracht binnen de korte tijdspanne en binnen het voorziene budget dan ook als een ‘mission impossible’.

Mission impossible

Zoals verwacht had Rik het bij het rechte eind. Slechts twee consortia hebben een offerte ingediend binnen het voorziene budget. Deze ingediende offertes voldoen evenwel niet aan de gunningsvoorwaarden. Daarom besliste de deputatie op 24 november 2016 om de gunningsvoorwaarden af te zwakken door het aantal parkeergelegenheden te verminderen en ook andere gunningsvoorwaarden aanzienlijk bij te sturen. Rik interpelleerde de gedeputeerde op de provincieraad van 14 december jl. over deze onheilspellende evolutie in dit dossier. ‘Ik heb van in het begin gezegd dat het praktisch en technisch gezien een heel moeilijk en quasi onmogelijke opdracht is om op deze locatie binnen het budget van 7 miljoen euro een sportzaal te bouwen met inbegrip van alle faciliteiten en de feiten bevestigen helaas mijn voorspelling’, aldus Rik.