Provinciebestuur annuleert plannen om aan te sluiten bij OGEO FUND OFP

Op 26 mei 2017, over deze onderwerpen: Pensioenfonds

De provincieraad  besliste op 16 december 2015 om voor het beheer van de pensioenreserves aan te sluiten bij OGEO FUND OFP. De N-VA-fractie heeft zich toen onthouden. Bijna anderhalf jaar na de beslissing tot aansluiting besliste de deputatie om de geplande aansluiting stop te zetten omdat er volgens de deputatie onvoldoende ‘helderheid’ en ‘zekerheid’ is op cruciale punten. ‘Onze fractie heeft de deputatie van in het begin gewaarschuwd om niet in zee te gaan met OGEO en wij zijn blij dat de deputatie zich nu aansluit bij ons standpunt’, stelt fractievoorzitter Jeroen Lemaitre.

Er is immers een duidelijke link tussen de – in opspraak gekomen – intercommunale publifin en het Luikse pensioenfonds OGEO. De hoofdrolspeler in de publifinaffaire is tot op heden voorzitter van het directiecomité van OGEO. Op 28 januari 2017 verscheen een artikel in De Tijd waarin wordt beschreven hoe de groei van OGEO – net zoals dat van de PS-holding Publifin – gebaseerd is op schimmige deals en een waas van belangenvermenging. Fractievoorzitter Jeroen Lemaitre stelde op de provincieraad van 24 mei jl. dat de provincie en haar personeelsleden van een groot onheil bespaard blijven nu de plannen geannuleerd worden.

Ik herinner me nog goed dat ik de deputatie op de commissie gewaarschuwd heb voor de reputatie van de leidinggevende figuren van OGEO. Dat werd toen weggelachen door de deputatie omdat OGEO het enige alternatief zou zijn. Vandaag zijn er blijkbaar wél alternatieven voor het beheer van de pensioenreserves. Het is een goede zaak dat de beslissing van de deputatie teruggedraaid wordt maar ik heb het donkerbruin vermoeden dat de deputatie haar standpunt pas gewijzigd heeft na het uitbarsten van het publifin-schandaal’, aldus Jeroen Lemaitre op de provincieraad.