Provincie moet Provinciale Erfgoedcentra uitspelen als toeristische troeven

Op 30 november 2017, over deze onderwerpen: Onroerend Erfgoed, Scheepvaartmuseum Baasrode

De provincie wil onroerend erfgoed in Oost-Vlaanderen kwaliteitsvol bewaren en toegankelijk maken voor het publiek. Het Scheepvaartmuseum te Baasrode is bijvoorbeeld het enige varend erfgoeddepot in heel Vlaanderen. ‘De provincie moet meer maatregelen treffen om de Provinciale Erfgoedcentra zoals PAM Velzeke en PAM Ename, het provinciaal Molencentrum MOLA en het scheepvaartmuseum uit te spelen als toeristische troeven’, vindt Fractieondervoorzitter Annemie Demuyt.

De gedeputeerde beloofde om nog deze legislatuur het budget van 1 800 000 euro dat voorzien is voor het Scheepvaartmuseum te besteden. Op initiatief van Annemie vond vorig jaar een overleg plaats tussen de gedeputeerde, de gouverneur, de stad Dendermonde en de vzw Scheepvaartmuseum. Daar werd overeengekomen om het budget te spenderen aan instandhoudingswerken, verbetering van de toegang en een overstap van de museale werking naar een levendige site rond varend erfgoed.