N-VA, CD&V en Groen vormen coalitie in Oost-Vlaanderen

Op 27 oktober 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018
foto Matthias Diependaele

PERSBERICHT 27 OKTOBER 2018

Op zaterdag 27 oktober kwamen N-VA, CD&V en Groen overeen om een coalitie te vormen voor het besturen van de provincie Oost-Vlaanderen de komende legislatuur. De drie partijen zijn het erover eens dat Oost-Vlaanderen gezien de recente hervormingen door de Vlaamse overheid de kans moet grijpen om zichzelf als bestuursniveau te herdenken om verder in te zetten op een goed bestuur.

De komende weken zullen intense gesprekken worden gevoerd om een gezamenlijke visie op touw te zetten met het oog op de best mogelijke dienstverlening voor elke inwoner van onze provincie. Er zijn heel wat raakvlakken gevonden tussen de partijen om het beleid de komende jaren te concentreren op de volgende 5 prioriteiten:

1) We blijven inzetten op de ondersteunende rol van de provincie in het kader van duurzaamheid. Het provinciaal klimaatplan blijft de dynamische leidraad voor het beleid de komende jaren. Het windplan maakt daar onlosmakelijk deel van uit.

2) We investeren verder in trage wegen en het aanleggen van de nodige fietsinfrastructuur in Oost-Vlaanderen. Voornamelijk gericht op woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer.

3) Het blijft een cruciale opdracht voor de provincie om steden en gemeenten actief te ondersteunen. Een beleid op maat voor groot en klein. Samenwerking en leren uit beste praktijken staan daarbij centraal.

4) Samen met het middenveld stimuleren we innovatie en ondernemerschap. We zetten ook verder in op het doorstromingsbeleid om doelgroepmedewerkers zoveel als mogelijk te ondersteunen in hun overgang naar het reguliere arbeidsmarktcircuit.

5) We schrijven een vernieuwd politiek verhaal binnen het provinciebestuur waarbij burgerparticipatie centraal staat. Het financieel plaatje van de provincie oogt reeds mooi, ook naar de toekomst streven we een gezond financieel beleid na waar elke Oost-Vlaming beter van wordt.