Beleidstussenkomst Ruimtelijke Planning

Op 30 november 2016, over deze onderwerpen: Kernnota Ruimte 2050, Ruimtelijke ordening

Ruimtelijke planning is een uitgesproken grondgebonden bevoegdheid en dit is dus een van de bevoegdheden waar de provincie zich de komende jaren op zal focussen. ‘Er blijft, ondanks de goed bedoelde methodieken en onderzoeksprojecten, nog altijd een grote discrepantie tussen de bedrijventerreinen die in principe beschikbaar zijn en de bedrijventerreinen die ook worden aangeboden op de markt. Honderden hectaren liggen al tientallen jaren onaangeroerd. Er is dus werk aan de winkel om de bestaande zones voor bedrijventerreinen goed te benutten, want de vraag van ondernemers naar bedrijventerreinen is groot,’ aldus fractievoorzitter Jeroen Lemaitre.

Jeroen merkte tijdens de budgetbesprekingen terecht op dat ruimtelijke planning een belangrijke bevoegdheid is omdat het heel wat andere bevoegdheden raakt zoals energie, klimaat, economie, bedrijvigheid, woonbeleid, recreatie, enz. De provincie wil meer dan voorheen inzetten op informatievergaderingen en inspraakmomenten om omwonenden al in een vroeg stadium te betrekken bij de planprocessen om zo draagvlak te creëren en procedures te verminderen. ‘Dat is op zich geen slecht plan, maar het is maar de vraag of dit effectief tot het creëren van draagvlak en verminderen van procedures zal leiden,’ merkte Jeroen terecht op.

Eén van de principes van de provinciale kernnota Ruimte 2020-2050 is meervoudig en intensief ruimtegebruik om zo de open ruimte te vrijwaren. In de kernnota wordt gesteld: ‘de open ruimte structureel blijven opofferen voor verharding kan bovendien niet’. Dit lijkt in tegenspraak met het beleid van de deputatie inzake het aansnijden van woonuitbreidingsgebieden. ‘Voor onze fractie is het alvast belangrijker om vooral te zoeken naar kernversterking en inbreiding dan zomaar woonuitbreidingsgebieden te gaan aansnijden. Pas als er effectief een woonbehoefte kan aangetoond worden is het voor ons toelaatbaar om woonuitbreidingsgebied aan te snijden,’ besloot Jeroen Lemaitre zijn tussenkomst.