Beleidstussenkomst over het toerismebeleid

Op 30 november 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

Tijdens de budgetbesprekingen hield provincieraadslid Paul Carteus een beleidstussenkomst over het toerismebeleid van de provincie. Het toerismebeleid in Oost-Vlaanderen wordt uitgebaat door de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen (TOV) die gesubsidieerd en aangestuurd wordt door de provincie. ‘Onze fractie is van oordeel dat TOV vooral een ondersteunende rol moet spelen t.a.v. de regio’s en de steden en gemeenten, daar een belangrijke taak heeft te vervullen en een beleid moet voeren in nauw overleg met Toerisme Vlaanderen,’ stelt Carteus.

Op Vlaams niveau wordt het toerismebeleid vormgegeven door Toerisme Vlaanderen, dat agentschap valt onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Toerisme. Toerisme Vlaanderen wil de duurzame ontwikkeling van het toerisme en van de toeristische sector in Vlaanderen en Brussel bevorderen en heeft hiervoor een strategisch beleidsplan opgesteld. ‘Het is belangrijk dat het beleid van TOV  afgestemd wordt op het beleid van Toerisme Vlaanderen,’ vindt Carteus. Tijdens de budgetbesprekingen van vorig jaar heeft Paul er reeds voor gepleit om meer in te zetten op toerisme op basis van meetings, incentives, congressen en evenementen (MICE-toerisme) in de Oost-Vlaamse regio’s buiten Gent en dat pleidooi krijgt nu navolging.

Tijdens de provincieraadszitting van 16 november jl. werd de vzw Meetingent & Oost-Vlaanderen ontbonden. ‘Het is positief dat deze vzw ontbonden wordt, want ze biedt op dit moment geen meerwaarde. Onze fractie vindt het positief dat er in de toekomst één voltijdse medewerker zal ingezet worden om MICE-toerisme in Oost-Vlaanderen te promoten. We hopen evenwel dat dit geen dode letter zal blijken en dat deze medewerker zich zal inzetten voor de regio’s buiten Gent, want Gent beschikt zelf al over twee medewerkers om daar het MICE-toerisme te promoten,’ verwoordde Annemie Charlier het standpunt van de N-VA fractie. De gedeputeerde beloofde dat deze medewerker zich exclusief zal inzetten voor de regio’s buiten Gent.