Beleidstussenkomst over het klimaatplan 2050

Op 30 november 2016, over deze onderwerpen: Klimaatplan, Klimaatplan 2050, Milieu en klimaat

De provincie heeft een tijdje terug het klimaatplan 2050 goedgekeurd. Ook de Vlaamse overheid heeft binnen haar budgettaire mogelijkheden een aantal maatregelen genomen om de klimaatdoelstellingen te halen. ‘Hier ligt voor onze fractie een taak voor de provincie om enerzijds de gemeenten te ondersteunen om maatregelen te nemen en anderzijds zelf acties te ondernemen om de klimaatdoelstellingen te halen. De provincie zou bijvoorbeeld gemeenten financieel kunnen ondersteunen als ze willen investeren in snelladers voor elektrische auto’s. Daarnaast zou de provincie de gemeenten extra kunnen ondersteunen zodat renovatieadvies aan huis een succesverhaal blijft,’ stipte provincieraadslid Eric Scheire aan tijdens de budgetbesprekingen van november.

De klimaatneutraliteit en de uitstootreductie van 40% tegen 2030 zijn enorme uitdagingen en het is duidelijk dat alle beleidsniveaus hun steentje zullen moeten bijdragen. De Vlaamse regering subsidieert de aanschaf van elektrische auto’s met ruime premies, maar een batterij van zo’n auto moet ook opgeladen worden. Enkel in de grotere steden zijn er hier en daar wel laadpunten maar in de meeste kleine gemeenten zijn er geen of bijna geen op het publieke domein. Eric pleitte er daarom voor om laadpunten te voorzien in provinciale domeinen of aan provinciale gebouwen en gemeenten financieel te ondersteunen als ze snelladers willen aanschaffen.

Een ander voorbeeld van ondersteuning van de gemeenten is renovatieadvies aan huis. De kostprijs voor dit advies wordt op dit moment voor 50% gedragen door de provincie maar veel gemeenten leggen – gezien deze budgettair moeilijke periode – de andere 50% bij de burger waardoor de drempel om renovatieadvies aan te vragen hoger wordt en men maar een beperkt publiek bereikt. ‘De N-VA is in principe tegen een gratis politiek, maar in dit geval zou een hogere bijdrage van de provincie kunnen zorgen voor een groter bereik,’ merkte Eric terecht op.

‘Onze fractie heeft vorig jaar ook vragen gesteld over het aantal gemeenten dat toegetreden is tot het burgemeestersconvenant. Ondertussen zijn een aantal gemeenten toegetreden, maar wordt nog altijd maar 70% van het grondgebied van de provincie afgedekt en zijn ongeveer de helft van de Oost-Vlaamse gemeenten toegetreden. Er wordt nog teveel gepraat zonder concreet in actie te treden. De taak van de provincie zou hier vooral ondersteunend moeten zijn t.a.v. de gemeenten. Ook bij hun overblijvende bevoegdheden hebben de provincies de mogelijkheden om concreet zelf het een en ander te realiseren,’ besloot Eric zijn tussenkomst.