Wat met het pensioenfonds van het provinciepersoneel?

Op 23 september 2013

We hebben het via de media kunnen vernemen dat het Waregemse zonnepanelenbedrijf Enfinity NV is verkocht voor € 1 aan Sun Edison, via Everstream. Op zich niets bijzonders aangezien Enfinity al langer in slechte papieren zat, ware het niet dat het pensioenfonds van de provincie Oost-Vlaanderen voor een aanzienlijk bedrag daarin heeft geïnvesteerd. Andries Gryffroy, fractievoorzitter N-VA, ondervroeg het provinciebestuur over de impact voor het pensioenfonds.

Enfinity in buitenlandse handen

Enfinity groeide in korte tijd uit tot een belangrijke internationale speler voor zonnepanelen. Deze groei werd mede mogelijk dankzij de groenestroomcertificaten in Vlaanderen, maar bij de afname van de overheidssteun kwam het bedrijf in slechte papieren. Het noodleidende Enfinity zocht daarom naar een overnamepartner. Deze vond het in het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf SunEdison dat ook actief is in de zonnepanelensector. Deze kocht Enfinity NV voor € 1.

Wat zijn de implicaties voor het pensioenfonds?

N-VA fractievoorzitter, Andries Gryffroy, berekende dat de provincie Oost-Vlaanderen voor meer dan € 5.000.000 heeft geïnvesteerd in het investeringsvehikel (projectvennootschappen genoemd) Enfinity1, nu genoemd Solux Invest cvba. Hij stelde daarover op de laatste provincieraad van 4 september 2013 gerichte vragen aan de bevoegde gedeputeerde.

De deputatie gaf aan dat Solux Invest cvba niet is opgenomen in de verkoop van Infinity1. Als aandeelhouder is men niet ingegaan om aandelen te ruilen. Tevens is er een overeenkomst met Enfinity nv dat het beheer door Solux Invest cvba kan beëindigd worden. Er zijn volgens de deputatie geen vorderingen meer van Solux Invest cvba op Enfinity nv. ‘Daaruit kunnen we afleiden dat het pensioenfonds geen deel uitmaakt van de verkoop aan het Amerikaanse Sun Edison en dus gewaarborgd blijft’, aldus Andries Gryffroy.

Tenslotte stelde Andries Gryffroy zich ernstige vragen bij het feit dat de belegging door het Oost-Vlaams Pensioenfonds in Solux Invest cvba werd gedaan buiten de vermogensbeheerders om. Het blijft vreemd dat de belegging een directe beslissing van de RvB van het Pensioenfonds was. Dat behoort niet tot de normale gang van zaken.