Vlaamse regering keurt nieuwe aanstellingsprocedure gouverneurs goed

Op 29 november 2013

Vandaag keurde de Vlaamse regering, op voorstel van minister van Bestuurszaken en Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois, een nieuwe aanstellingsprocedure voor provinciegouverneurs goed. Het voorstel is uitgewerkt conform de afspraak die op 29 januari 2013 werd gemaakt tussen de regeringspartijen en Open Vld om voor het einde van deze regeerperiode de aanstellingsprocedure voor de provinciegouverneurs transparanter te maken en ruimte te laten voor een inbreng door de parlementsleden. Het voorstel zal nu ter bespreking worden voorgelegd aan de Commissie Binnenlandse Aangelegenheden van het Vlaams parlement.

Om de aanstellingsprocedure transparanter te maken, wordt deze gebaseerd op de procedure voor de aanstelling van een leidend ambtenaar. De procedure doorloopt verschillende stappen:

1. De selectie gebeurt aan de hand van een open procedure waarbij de Vlaamse regering de vacature bekend maakt en de wijze van kandidaatstelling regelt.
2. Een onafhankelijk selectiebureau voert de selectieprocedure aan de hand van een competentieprofiel.
3. Het onafhankelijke selectiebureau stelt een lijst met geschikte kandidaten voor aan de minister van Binnenlands Bestuur.
4. De Vlaamse regering selecteert op voordracht van de minister van Binnenlands Bestuur de volgens haar meest geschikte kandidaat.
5. De geselecteerde kandidaat wordt uitgenodigd voor een hoorzitting in de Commissie Binnenlandse Aangelegenheden van het Vlaams Parlement. Tijdens deze hoorzitting legt de minister uit hoe de procedure verlopen is en hoe men tot de geselecteerde kandidaat is gekomen. De minister stelt de kandidaat voor aan de parlementsleden. De geselecteerde kandidaat stelt zichzelf voor met aandacht voor zijn CV, zijn visie op zijn rol als gouverneur en de uitdagingen die hij in de provincie ziet. De parlementsleden kunnen vragen stellen aan de minister en aan de geselecteerde kandidaat, waarop beiden kunnen repliceren. De parlementsleden kunnen hierover ook een debat voeren en kunnen een verslag opmaken met desgevallend aanbevelingen of conclusies ten aanzien van de regering.
6. Na afloop van de hoorzitting wordt de kandidaat voor eensluidend advies voorgedragen aan de federale regering.
7. Na advies van de federale regering wordt de voordracht bekrachtigd.
Er is voor de functie van gouverneur een functiebeschrijving opgesteld. De resultaatsgebieden die hierin zijn opgenomen gaan dieper in op de provinciale, Vlaamse en federale taken. Van de kandidaat wordt een grondige kennis van de overheidscontext verwacht. Wat de Vlaamse taken betreft, wordt in het bijzonder rekening gehouden met de versterkte coördinerende rol van de gouverneur ter bevordering en versnelling van investeringsprojecten en de coördinatie van de buitendiensten van de Vlaamse overheid.

De nieuwe procedure zal nu ter bespreking worden voorgelegd aan het college van gouverneurs en begin 2014 aan de Commissie Binnenlandse Aangelegenheden van het Vlaams Parlement. De procedure zal worden verankerd in het statuut van de provinciegouverneurs.