Provincie wijzigt subsidiereglementen flankerend onderwijsbeleid

Op 17 december 2015

PROVINCIAAL - Naast het inrichten van onderwijs subsidieert de provincie ook initiatieven in het kader van flankerend onderwijsbeleid. Het merendeel van de projecten die in het verleden gesubsidieerd werden door de provincie hebben een uitgesproken persoonsgebonden karakter (bv. workshops die moeten bijdragen tot de creatie van een kunst- of fotovoorstelling of projecten rond diversiteit of kinderarmoede). Omdat de provincie vanaf 1 januari 2017 geen initiatieven meer mag nemen in de persoonsgebonden materies (o.a. welzijn en cultuur) werden deze subsidiereglementen op de provincieraad van 18 november jl. opgeheven en besliste de meerderheid om nieuwe subsidiereglementen in te voeren die zich toespitsen op instroom in STEM-opleidingen en het voorkomen van ongekwalificeerde uitstroom.

De N-VA fractie heeft zich bij dit agendapunt onthouden. ‘Het zijn zinvolle initiatieven waar onze fractie veel belang aan hecht en die zeker ondersteuning verdienen, maar deze creativiteit botst duidelijk met de doelstelling van de afslanking van de provincies’, stelt provincieraadslid Kurt Moens. Het is net de bedoeling dat de provincie de persoonsgebonden taken en bevoegdheden tot eind 2016 als een goede huisvader beheert en deze daarna met de bijhorende financiële middelen en personeel overdraagt aan Vlaanderen of de gemeenten. ‘Door nu reeds persoonsgebonden initiatieven stop te zetten verliezen deze eveneens waardevolle initiatieven middelen én zullen deze initiatieven en middelen niet meer overgedragen worden aangezien ze reeds stopgezet zijn’, besluit Kurt Moens.