Permanent wonen in de toekomst wellicht mogelijk voor cluster van weekendverblijven te Berlare

Op 14 oktober 2014

De provincieraad heeft de tweede fase van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan rond de weekendverblijven in Berlare (zone Kouter) voorlopig goedgekeurd.

Tijdens de provincieraad van 8 oktober kwam het heikele punt van de weekendverblijven en recreatief wonen aan de orde. In Oost-Vlaanderen wachten tal van gemeenten op een duurzame oplossing voor een bijwijlen jarenlange onzekerheid. Ditmaal was Berlare aan de beurt: het ontwerp voor de tweede fase van het PRUP (provinciaal ruimtelijke uitvoeringsplan) werd goedgekeurd. De PRUP’s die in de tweede fase een herbestemming krijgen, betreffen een omzetting naar recreatief woongebied. Dit plan wordt binnenkort via het openbaar onderzoek aan de bevolking kenbaar gemaakt, de definitieve vaststelling van dit PRUP is voorzien voor de provincieraad van 29 april 2015.

De huidige zone voor verblijfsrecreatie omvat een oppervlakte van 18 ha en wordt volgens het plan omgezet naar twee van elkaar te onderscheiden zones: een zone voor recreatief wonen en een zone voor openluchtrecreatie. De zone Kouter, waar de weekendverblijven gelegen zijn, wordt omgezet naar zone voor recreatief wonen. Dit betekent dat daar ook permanent gewoond mag worden. De zone waar de campings gelegen zijn wordt omgezet naar zone voor openluchtrecreatie, in deze zone wil men verhinderen dat er een dynamiek voor vaste constructies ontstaat en is permanente bewoning uitgesloten

De N-VA fractie heeft dit plan goedgekeurd en provincieraadslid Johan Van Duyse stelde op de provincieraad: ‘Het is een goede zaak dat er een sociale oplossing komt voor de bewoners van de weekendverblijven. Deze oplossing kan een voorbeeld vormen voor de andere weekendverblijven in Oost-Vlaanderen.’