Oost-Vlaamse provincieraad stelt beslissing over aankoop Leopoldkazerne enkele weken uit

Op 13 november 2013

De beslissing om een deel van de Gentse Leopoldskazerne aan te kopen, is woensdag op de provincieraad uitgesteld. Daardoor krijgen de Oost-Vlaamse provincieraadsleden de kans meer informatie in te winnen over die plannen.

De deputatie voegde dinsdag een punt bij hoogdringendheid toe aan de agenda van de provincieraad, met name de aankoop van een deel van de Leopoldkazerne voor de toekomstige huisvesting van de administratie én de aanstelling van een ontwerper voor de renovatie via de Procedure Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester.

Oppositiepartijen N-VA, Groen en Vlaams Belang vonden het echter niet kunnen om "misschien wel het belangrijkste financiële dossier van deze legislatuur" bij hoogdringendheid te behandelen. "De stukken werden dinsdag doorgestuurd rond de middag en toegelicht op een uitgebreid Bureau om 18 uur 's avonds, dat laat weinig speelruimte voor de leden van de raad om zich te informeren", motiveerde fractieleider Jan Fiers (Groen). Fractieleider Andries Gryffoy (N-VA) merkte ook op dat er pas in juni er een volledig plan werd toegelicht met de voordelen van een verhuis naar het Woodrow Wilsonplein.

Gedeputeerde Hilde Bruggeman (Open Vld) verduidelijkte dat het punt dinsdag bij hoogdringendheid werd toegevoegd aan de agenda van woensdag om de deadline voor de Open Oproep te kunnen halen. Bij wijze van compromis volgt donderdag een uitgebreide toelichting op een commissie, wordt het punt besproken op één van de gereserveerde data voor de budgetbesprekingen en stemt de provincieraad op 4 december over het voorstel.