U bent hier
Oost-Vlaams Fietssnelwegenplan officieel voorgesteld
Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts gaf op 3 september jl. de eerste spadesteek van de geplande fietssnelweg tussen Gent en Antwerpen. De provincie Oost-Vlaanderen presenteerde reeds op 22 oktober 2014 een plan met een selectie van fietssnelwegen. Dit plan werd na de consultatierondes met steden en gemeenten, Waterwegen en Zeekanaal, Infrabel, buurprovincies, ANB en andere belanghebbenden aangepast. Het aangepaste plan werd tijdens de provincieraadszitting van 2 september aan de provincieraadsleden voorgesteld. Aanpassingen van het plan blijven mogelijk als het ideale tracé door omstandigheden moet verlaten worden.
De provincie Oost-Vlaanderen voorziet de komende tien jaar 25 miljoen euro voor de aanleg van 200 km (ontbrekende) fietspaden om het Oost-Vlaamse netwerk van fietssnelwegen (667 km) te realiseren. Jaarlijks zal 2,5 miljoen euro geïnvesteerd worden voor de aanleg van ca. 20 km. De provincie treedt op als initiatiefnemer en bouwheer van de fietssnelwegen. De gemeenten staan in voor de grondverwerving terwijl de provincie (60 procent) en de Vlaamse overheid (40 procent) de financiering voor hun rekening nemen. Door plaatsgebrek is het niet haalbaar om het volledige netwerk te realiseren als fietssnelweg waardoor de fietsroutes in een stedelijke omgeving de vorm van fietscorridor zullen aannemen. Deze moeten gerealiseerd worden door de gemeenten maar worden gesubsidieerd door de provincie (60 procent) en de Vlaamse overheid (40 procent).
De N-VA fractie ondersteunt de plannen dan ook ten volle. ‘Het is belangrijk om te investeren in een uitgebreide en veilige fietsinfrastructuur’, stelt provincieraadslid Annemie Demuyt. Gezien het fileprobleem kunnen de fietssnelwegen voor heel wat mensen een alternatief vormen voor het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. ‘We moeten wel vaststellen dat de ambitieuze uitgangspunten van het plan niet overal gerealiseerd kunnen worden’, besluit Demuyt.