N-VA schaart zich achter voorstel voor boerkiniverbod in provinciale zwembaden

Op 28 oktober 2015

PROVINCIAAL - De voorbije weken werd reeds uitvoerig gedebatteerd over het boerkiniverbod. Op de provincieraad van 7 oktober kwam er een raadsbesluit op tafel om de boerkini in provinciale zwembaden te verbieden en dit ook duidelijk te omschrijven in de provinciale zwembadreglementen. Het is op dit moment immers onduidelijk wat er wel en niet toegelaten is: er staat enkel in de reglementen vermeld dat 'welvoeglijke zwemkledij' vereist is. Dat is natuurlijk sterk voor interpretatie vatbaar en leidt bijgevolg tot discussie en willekeur.

Fractievoorzitter Jeroen Lemaitre stelde bovendien dat een boerkini niet thuishoort in het Europa van de 21e eeuw en duidelijk botst met de waarden van de verlichting. 'Het is onacceptabel dat vrouwen zich moeten bedekken en verstoppen onder een boerkini', vindt Lemaitre. Hij voegde er ook aan toe dat vrouwen er vaak toe worden gedwongen om een boerkini te dragen. Ook Gent, Antwerpen en heel wat andere steden hebben de boerkini reeds verboden in de stedelijke zwembaden.

De gedeputeerde antwoordde naast de kwestie en hield het op 'veranderende modeverschijnselen' en stelde dat hij niet van plan is om de reglementen aan te passen. De N-VA fractie betreurt dat de deputatie niet bereid is om deze maatregel door te voeren.