N-VA provincieraadsfractie kaart ondervertegenwoordiging in adviescomités aan

Op 10 september 2014

Op de provincieraad van 3 september 2014 stond de goedkeuring van het jaarverslag van het pensioenfonds Oost-Vlaanderen op de agenda. Het was klokkenluider Eric Scheire die na lezing van de statuten concludeerde dat zowel het adviescomité van de Algemene Vergadering als van de Raad van Bestuur van het pensioenfonds Oost-Vlaanderen niet conform de statuten zijn samengesteld. Volgens artikelen 11 en 21 van de statuten moeten deze adviescomités samengesteld worden op basis van het Systeem D’Hondt, zodat elke fractie van de provincieraad met minstens één lid vertegenwoordigd is. Op zich zijn deze artikelen reeds in tegenspraak, aangezien het Systeem D’Hondt geen vertegenwoordiging per fractie garandeert.

Uit de berekeningen blijkt dat, mits alle fracties een vertegenwoordiger zouden hebben, de N-VA fractie recht heeft op vier vertegenwoordigers i.p.v. één in het adviescomité van de Algemene Vergadering en op twee i.p.v. één vertegenwoordigers in het adviescomité van de Raad van Bestuur. Daarom werd door de N-VA fractie een verdaging van deze punten gevraagd.

De deputatie besliste echter hooghartig en tegen alle logica in om deze verdaging niet te steunen. De N-VA fractie overweegt dan ook om hierover een klacht in te dienen bij de Vlaamse minister van binnenlands bestuur.