N-VA fractie stemt tegen voorstel voor oprichting Regionaal Landschap Waasland

Op 12 september 2014

Op de provincieraad van 3 september 2014 stond een voorstel van provincieraadslid Riet Gillis (Groen) geagendeerd. In het voorstel werd aan de provincieraad gevraagd om akkoord te gaan met de principiële beslissing tot oprichting van een Regionaal Landschap Waasland. De N-VA fractie erkent de meerwaarde van het concept Regionaal Landschap, maar gaat niet akkoord met het voorstel van Groen om een extra Regionaal Landschap op te richten. Wase gemeenten kunnen zich perfect aansluiten bij het Regionaal Landschap Schelde-Durme, een aantal Wase gemeenten zijn nu reeds aangesloten bij het  Regionaal Landschap. De N-VA is geen voorstander van een inflatie aan regionale landschappen.

Provincieraadslid Annemie Charlier, tevens schepen in Sint-Niklaas, stelde dat de Stad Sint-Niklaas recent toegetreden is tot het Regionaal Landschap Schelde-Durme. Een naamswijziging van Regionaal Landschap Schelde-Durme naar Regionaal Landschap Schelde-Durme & Waas is volgens de fractie zinvoller dan een extra Regionaal Landschap oprichten.