N-VA fractie dient amendement in voor vrijstelling provinciebelasting voor eenmanszaken en micro-vennootschappen

Op 30 december 2015

PROVINCIAAL - Uit het meerjarenplan en het provinciale budget van de komende jaren blijkt na analyse en vergelijking dat het resultaat op kasbasis steevast ruimer kan ingeschat worden dan vooropgesteld. 'Er is dus voldoende budgettaire ruimte om de eenmanszaken en de micro-vennootschappen vrij te stellen van de Algemene Provinciebelasting voor bedrijven', beargumenteerde provincieraadslid Veerle Baeyens het voorstel voor de N-VA fractie. Deze mini-KMO's en eenmanszaken kunnen zo een extra duwtje in de rug krijgen.

De N-VA fractie diende daarom bij het vaststellen van het reglement Algemene Provinciebelasting 2016 een amendement in om de micro-vennootschappen en eenmanszaken vrij te stellen van de algemene provinciebelasting voor bedrijven. 'De provincie kan zo hét signaal geven ter ondersteuning van de economie in Oost-Vlaanderen en ruimte bieden aan ondernemerschap', aldus Veerle op de provincieraad.

De deputatie besliste evenwel om het amendement niet goed te keuren. 'Het is bijzonder jammer dat de deputatie weigert om deze specifieke categorie vrij te stellen', stelt Veerle Baeyens. Een vrijstelling zou nochtans heel wat ergernis en bezwaarschriften van slapende vennootschappen kunnen vermijden aangezien deze door de toepassing van het amendement van N-VA onder de vrijstelling zouden vallen.