Meerjarenplan en budget 2014 Oost-Vlaanderen mist visie en ambitie

Op 4 december 2013

Woensdagmiddag stemt de Oost-Vlaamse N-VA fractie tegen het meerjarenplan 2014 – 2019 en het budget 2014 van de provincie Oost-Vlaanderen. ‘Het meerjarenplan is een continuering van het vorig beleid. Er worden geen keuzes gemaakt. In deze moeilijke tijden kiezen voor een status quo is onverantwoord. De N-VA legt andere prioriteiten en wil een beleid van verandering voor vooruitgang, met visie en ambitie’, aldus Andries Gryffroy, fractievoorzitter N-VA.

Met haken en ogen

De N-VA fractie stelt vast dat het provinciebestuur niet dient te besparen om het beleid verder te zetten. Alhoewel bepaalde reglementen voor cultuursubsidies nog niet zijn aangepast, worden de subsidies reeds begroot en goedgekeurd. De aankoop van de Leopoldskazerne werd reeds beslist, terwijl het financiële luik nog op losse schroeven staat. ‘Hoe kan de meerderheid een dergelijk meerjarenplan en budget 2014 goedkeuren als het met haken en ogen aan mekaar hangt’, vraagt Andries Gryffroy zich af.

De N-VA legt andere prioriteiten

Afgezien van een efficiënt waterbeheer en de uitbreiding van een fiets- en voetgangersnetwerk, stelt de N-VA volledig andere prioriteiten. ‘De N-VA gaat voor een transparante, efficiënte overheid die de schulden afbouwt en de belastingen verlaagt. De provincie moet een actieve rol opnemen in het belang van de welvaart van alle burgers en de leefbaarheid in de regio. Dit door het stimuleren van de economische streekontwikkeling’, aldus Andries Gryffroy.

Omwille van deze redenen zal de N-VA fractie het meerjarenplan 2014 – 2019 en het budget 2014 niet goedkeuren. Andries Gryffroy besluit: ‘Hetgeen voorligt is een gemiste kans om als provincie de taakstelling te herdefiniëren, duidelijke prioriteiten te stellen en de werking te optimaliseren’.