Meerderheid geeft zichzelf opslag

Op 26 november 2015

De meerderheidspartijen (CD&V, Open VLD en sp.a) beslisten in de provincieraad van 18 november om de presentiegelden te indexeren van 175 euro naar 201 euro. De voorbije jaren is er niet geïndexeerd en met deze verhoging wil men het presentiegeld optrekken tot het niveau van de andere provincies, wat dus neerkomt op een aanzienlijke stijging.

Ter voorbereiding van dit voorstel en in een poging om het zachtjes te laten passeren, gingen de meerderheidspartijen in gesprek met de verschillende fracties. De N-VA fractie heeft toen duidelijk laten verstaan dat louter een verhoging voor onze fractie niet kan. In tijden waarin iedereen de tering naar de nering moet zetten is jezelf een opslag geven immers een fout signaal. Onze fractie heeft wel begrip dat men via indexering het presentiegeld op hetzelfde niveau wil brengen als de andere provincies en dus deed fractievoorzitter Jeroen Lemaitre een aanvaardbaar tegenvoorstel.

Het uitgangspunt van N-VA is dat het totale bedrag dat uitgegeven wordt aan presentiegelden niet mag stijgen, er mag dus geen meerkost zijn door de indexering. Als je binnen dat totaalbedrag blijft is nog steeds heel veel mogelijk. De N-VA provincieraadsfractie was echt bereid om naar gedragen oplossing en compromis te zoeken.

Er is binnen de provincie een Bureau (met onder meer alle fractievoorzitters) dat tweemaal per maand vergadert en waarvoor een dubbel presentiegeld wordt uitbetaald. Deze Bureauvergaderingen hebben echter zeer weinig om het lijf en door de band genomen duren ze niet langer dan een kwartier. Hiervoor een dubbel presentiegeld uitbetalen is niet te verantwoorden, bovendien is het niet zinvol dat het Bureau twee keer per maand vergadert en dus maandelijks twee keer langs de kassa passeert. Door de werking van het Bureau aan te pakken is het dus perfect mogelijk om een grote besparing door te voeren. Met de centen die je daar bespaart kan je vervolgens perfect een indexering van het presentiegeld doorvoeren zonder meerkost. Het ideale scenario zou zijn dat het Bureau maar één keer per maand vergadert met een enkel presentiegeld. Als je in dat scenario dan het gewoon presentiegeld indexeert bespaar je nog 36 024 euro, concludeerde fractievoorzitter Jeroen Lemaitre op de provincieraad.

Helaas waren de fracties van de meerderheid niet bereid tot enig serieus overleg of compromis en duwen ze gewoon eenzijdig hun verhoging door. Hierdoor verhoogt het presentiegeld voor de provincieraad en de commissies van 175 naar 201 euro en dat van het Bureau zelfs van 350 naar 402.