Johan Van Duyse kritisch tegenover provinciale handelsmissies

Op 21 december 2015

PROVINCIAAL - Tijdens de budgetbesprekingen in december 2014 plaatste provincieraadslid Johan Van Duyse reeds vraagtekens bij het nut van de provinciale handelsmissies. Volgens onze fractie kunnen buitenlandse handelsmissies het best uitgevoerd worden door FIT (Flanders Investment and Trade) en het Vlaamse beleidsniveau. De gedeputeerde argumenteerde toen dat de provincie KMO's ondersteunt bij het leggen van contacten en het afsluiten van contracten in het buitenland terwijl de Vlaamse en federale handelsmissies vooral zouden focussen op de grote ondernemingen.

'In twee jaar tijd heeft de provincie slechts 49 KMO's (en 107 grote bedrijven) bereikt en het is onduidelijk hoeveel contracten er effectief zijn afgesloten', stelt Van Duyse. De provincie kan zeker een rol spelen om promotie te voeren voor de Vlaamse handelsmissies, maar volgens de N-VA fractie is het FIT beter geplaatst om de missies te organiseren.