Honderd gezinnen moeten verhuizen

Op 12 oktober 2013

Een honderdtal gezinnen in Kemzeke verliest zijn woning. Dat is het gevolg van de definitieve schrapping van zones met vergunde weekendverblijven op het grondgebied van Stekene.

Ten gevolge van de stemming woensdag in de Oost-Vlaamse provincieraad van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) Reconversie verblijfsrecreatie fase 1 Stekene worden de zones met vergunde weekendverblijven in en om de Koestraat in Stekene definitief geschrapt.

De beslissing leidt tot zeer bizarre toestanden, want in de Koestraat mogen achttien zonevreemde woningen wel blijven staan.

Amendement

De problematiek van de weekendverblijven sleept in Stekene al heel wat jaren aan. "Om een oplossing te bieden voor de inwoners van de Koestraat in Stekene diende de N-VAfractie een haalbaar amendement in", zegt Stekens provincieraadslid Johan Van Duyse (N-VA). "De meerderheid besliste om de plannen door te zetten. De inwoners van de Koestraat blijven in de kou staan. De Koestraat in Stekene bestaat al decennialang en de bewoners wonen er reeds jaren. Ze kregen een bouwvergunning en zijn al lang ingeschreven.

Het is voor de N-VA logisch dat waar men kan bouwen, men ook permanent kan wonen."

"Een gemiste kans" Volgens Van Duyse zou een gedragen oplossing voor de Koestraat rekening hebben moeten houden met de reële situatie en de bekommernissen van de bewoners. "Het is de verankering van een historische toestand en de garantie van rechtszekerheid voor een decennialang gedoogbeleid voor bewoners die er jarenlang wonen. De recente stemming in de provincieraad is echt wel een gemiste kans."