Het plan staat vol hypotheses, niemand weet waar het eindigt!

Op 20 november 2013

Provincie stelt Urbiscomplex op Zuid opnieuw te koop

Amper drie jaar na de aankoop, zet de provincie Oost-Vlaanderen het majestueuze Urbiscomplex opnieuw te koop. De provincie heeft geld nodig om de Leopoldskazerne te kopen en die om te bouwen tot een nieuw provinciehuis, een gigantische operatie die 82 miljoen euro kost.

De beslissing om niet naar het Urbiscomplex, maar naar de Leopoldskazerne te verhuizen, werd vorige week in Gent op ongeloof onthaald. Oost-Vlaanderen telde in 2010 nog 22 miljoen euro neer voor een deel van het gebouw en had al een grootschalige renovatie van nog eens 33 miljoen in gang gezet.

Het plan is om de Leopoldskazerne voor 13,7 miljoen te kopen van Defensie en er alle provinciale diensten te zetten. Dat betekent dat de provincie ook hetGouvernement in de Gouvernementsstraat zal verlaten. Er is nog 62 miljoen euro nodig om van de kazerne een Provinciehuis te maken, vijf miljoen euro om er een ondergrondse parking te graven en 1,35 miljoen euro aan ereloon en schadevergoedingen aan architectenbureau Nero, dat al meer dan een jaar bezig is met de verbouwing van het Urbiscomplex.

Om dat gigantische bedrag van 82 miljoen bijeen te krijgen, stelt de provincie al haar eigendommen in Gent te koop. Ook het Urbiscomplex, waarvan Oost-Vlaanderen de waarde van alle ruimtes samen (gekocht stuk en PAC Zuid) op 62 miljoen euro schat, en een hele verdieping van parking Zuid (geschatte waarde: 6,6 miljoen euro).

Gokken

Een duizelingwekkend prijskaartje en een stevige gok. 'Maar geen onbezonnen ommezwaai', zegt gedeputeerde Hilde Bruggeman (Open VLD), bevoegd voor patrimonium. 'We hadden de Leopoldskazerne al lang op het oog. Toen enkele maanden geleden bleek dat Stad Gent het gebouw niet zou kopen, zijn we in gang geschoten. Het was nu of nooit.'

'De kosten aan het architectenbureau zijn niet compleet verloren. De concepten nemen we mee naar de Leopoldskazerne. De provincie heeft ruimte nodig om al haar diensten op één plaats te krijgen. De Leopoldskazerne heeft 23.000 vierkante meter oppervlakte, veel groter dan het Urbiscomplex.'

'Bovendien is dit financieel veel interessanter. Omdat we al onze eigendommen verkopen, kunnen we bij de operatie zelfs ruim vier miljoen winnen, in het beste scenario', zegt Bruggeman.

Wegkruipen

De provincieraad moet vandaag nog stemmen over het plan, maar keurt het hoogstwaarschijnlijk goed. Oppositiepartijen N-VA en Groen niet.

'We hebben ernstige vragen bij de haalbaarheid. Het plan staat vol hypotheses, niemand weet waar het eindigt', zegt Jeroen Lemaitre (N-VA). 'Waarom zou de provincie wegkruipen in zo'n gesloten, weinig zichtbaar gebouw? De kazerne is bovendien moeilijk bereikbaar.'

Rik Franck (Groen): 'De kantoormarkt in Gent doet het niet echt schitterend. De kans is groot dat niet alles voor de geschatte prijs verkocht kan worden. Het financiële plaatje is veel te rooskleurig.'

Bert Staes - De Standaard/Het Nieuwsblad