Rik De Vis over plattelandsontwikkeling PDPO III

Op 5 januari 2015

Op 17 december stelde Rik De Vis tijdens de zitting een mondelinge vraag in verband met de subsidieaanvragen in het kader van plattelandsontwikkeling PDPO III. Erfgoedcel viersprong Land van Rode, bestaande uit zes gemeenten (Destelbergen, Lochristi, Melle, Merelbeke, Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem), heeft een project ingediend rond 'tuinbouwverleden'. Bedoeling is de creatie van een trefpunt in elke gemeente met cultuur-toeristische informatiedragers en anderzijds de kennismaking met het hedendaagse tuinbouwbedrijf. Ook Toerisme Vlaanderen heeft een soortgelijk project ingediend waarbij men zich richt op tien gemeenten, terwijl reeds vier van hen te kennen hebben gegeven geen partner te willen zijn daar ze al een project hebben ingediend via de erfgoedcel viersprong.

Rik vroeg daarom aan de gedeputeerde hoe groot de subsidiepot van de plattelandsontwikkeling PDPO III is, hoeveel projecten er zijn ingediend en waarom met niet opteert om één project in te dienen. Het project van Toerisme Vlaanderen wordt immers opgelegd van bovenaf, terwijl het project erfgoedcel viersprong vanuit de basis gegroeid is. De gedeputeerde antwoordde dat de coördinatoren projectindieners samenbrengen, samenwerking promoten en inspanningen leveren om promotoren die gelijkaardige projecten voorbereiden samen te brengen, maar dat men dit niet kan verplichten. De zaak is in opstart met wat vertraging, maar de deputatie hoopt dit snel te kunnen afronden.