N-VA maakt zich zorgen over duurzaamheid en globale aanpak van de herstellingswerken aan het zwembad Puyenbroeck

Op 17 november 2017, over deze onderwerpen: Klimaatplan 2050, Provinciale domeinen, Recreatie

De deputatie wil noodzakelijke herstellingswerken doorvoeren aan het zwembad van het provinciaal domein van Puyenbroeck. Doelstelling van deze herstellingswerken is om het zwembad te herstellen naar originele situatie i.h.k.v. van de gerechtelijke expertise. Omdat het binnenbad tijdens de werken niet gebruikt kan worden, wil de deputatie het buitenbad overkappen met een tent zodat de scholen en verenigingen er nog altijd terecht kunnen tijdens de werken. ‘We vragen ons af hoe duurzaam deze overkapping is. Het is duidelijk dat dit veel energie zal opslorpen’, stelt provincieraadslid Eric Scheire.

Het zwembad Puyenbroeck werd opgeleverd in 2004 maar het gebouw bleek heel wat gebreken te vertonen. Sedert september 2010 loopt er daarom een gerechtelijke expertise naar de gebreken van het zwembad. Het Oost-Vlaams provinciebestuur heeft immers een gerechtelijke procedure opgestart tegen de ontwerpers en de hoofdaannemer van het zwembad. Het lijkt erop alsof deze procedureslag niet snel opgelost zal worden. Als de provincie hier niet volledig in het gelijk zou gesteld worden zou dit ook een financiële aderlating voor de provincie kunnen betekenen.

Tijdens de provincieraad van 15 november jl. besliste de provincieraad om de voorwaarden vast te leggen voor het overkappen van het buitenbad. De N-VA-fractie heeft zich bij de stemming onthouden omdat de prijs in de gunningscriteria doorslaggevender is dan de duurzaamheid. ‘Bouwprojecten worden vaak geconfronteerd met onvoorziene omstandigheden en kunnen dus vertraging oplopen. Er is onvoldoende naar tijdelijke uitwijkmogelijkheden gezocht. Als het project vertraging zou oplopen zou men het buitenbad bovendien nog een jaar langer moeten overkappen. Onze fractie zal zich daarom onthouden’, aldus Eric op de provincieraad.