Johan Van Duyse

Provincieraadlid

Johan is fier lid van drie generaties Van Duyse’s die mee timmeren aan een vrij, verdraagzaam en sociaal Vlaanderen in een open wereld. Vader was gemeenteraadslid in Stekene, zijn oom was gemeenteraadslid in Sint-Gillis-Waas en jarenlang provincieraadslid. Sedert eind 2009 en tot op heden is zijn broer Kris schepen in Stekene. Zelf was hij gemeenteraadslid tussen 1988 en 1994, maar koos daarna voor ‘het werk’.

Binnen SD Worx maakte hij van ‘opleidingen’ een belangrijke marktspeler en is er nu ‘strategisch adviseur kmo’s'. Daarnaast is hij lid van de raad van bestuur van VOKA Oost-Vlaanderen.

Het politieke beestje bleef echter steeds aanwezig en Johan bleef achter de schermen actief binnen ‘Gemeentebelangen’, de oudste politieke partij van Vlaanderen en de groepering waarin de Vlaams-nationalisten van Stekene al sedert 1964 actief aanwezig zijn.

Sedert 2016 is Johan voorzitter van de Stekense N-VA afdeling. Hij zetelt ook in het arrondissementeel bestuur. In 2012 werd hij verkozen als provincieraadslid voor Oost-Vlaanderen.

Hij houdt zich vooral bezig met dossiers waarbij het evenwicht tussen een sociale aanpak, ecologie, economie en ruimtelijke ontwikkeling bewaakt moet worden, of innovatieve oplossingen kan gebruiken. Zo volgt hij de problematiek van de weekendverblijven op, de (onnodige) inplanting van een serregebied in Melsele, de ontwikkeling van de haven op Linkeroever en ga zo maar door.

Johan zet zich dus in voor het eigen karakter van het Waasland, geprangd tussen de industriezone ‘Gent-Terneuzen’ en Linkeroever. Tewerkstelling binnen kmo’s, moet hiermee harmonieus samengaan.

Johan is gepassioneerd op zoek naar het ‘waarom’ van de eerste wereldoorlog, erkend gids in het ‘In Flanders Fields Museum', tevens lid van het bestuur van de vriendenvereniging van het museum.  Vanzelfsprekend trekt hij deze interesse ook door op politiek/cultureel vlak en neemt hij initiatieven voor de constante herdenking van wat er zich bij ons 100 jaar geleden afspeelde.

Johan is gehuwd met Nicole Verwilligen, vader van Lien en Ewoud en opa van Emiel en Lowie, twee kleinkinderen die, o toeval, de slimste, mooiste en braafste van de wereld zijn.