Annemie Charlier

Provincieraadslid

Annemie Charlier is lijsttrekker van het kiesdistrict Dendermonde-Sint-Niklaas. In het arrondisement Waas en in de provincie Oost-Vlaanderen moet er volgens Annemie voldoende aandacht besteed worden aan de mobiliteit en het behoud van de open ruimte.

‘Voor ons kiesdistrict betekent dit dat de N-VA in de volgende bestuursperiode fietssnelwegen en fietsinfrastructuur versneld wil aanleggen. Wij ijveren voor de ‘snelle verbinding’ tussen Gent en Antwerpen. Het behoud van de open ruimte, het bewaren van landbouwgronden, bos- en natuurgebieden is prioritair voor onze partij. N-VA wil bovendien de leegstaande serres in de bloemenregio hergebruiken en géén gigantische serres voor glastuinbouw in Melsele’, aldus Annemie Charlier.

Sinds 2013 is Annemie schepen van cultuur, toerisme en landbouw in Sint-Niklaas. Ze werd eind 2012 tevens verkozen als provincieraadslid. De beleidservaring die ze in Sint-Niklaas heeft opgebouwd biedt een inhoudelijke meerwaarde voor de provincieraadsfractie. Door de werkzaamheden in de provincieraad en in de commissie heeft ze als schepen ook een bredere blik op de plaatselijke problemen.

Biografie:

Annemie Charlier werd geboren op 10 juli 1951 te Etterbeek. Sinds 1956 woont ze in Sint-Niklaas waar ze Latijn-Griekse humaniora volgde en later regentaat Nederlands, geschiedenis en godsdienst. Tot september 2007 gaf Annemie les in het Technisch Berkenboom Instituut. Voor de collega’s was ze de steun en toeverlaat als afgevaardigde van de Christelijke Onderwijscentrale (COC).

In 1969 leerde ze Guido kennen via de Vlaams Nationale Jeugdbeweging en in 1973 stapte ze samen met Guido in het huwelijksbootje. Annemie werd moeder van Willem, Nele, Geertrui en Reinout. Vandaag is ze Moeke van acht kleinkinderen.

Annemie engageerde zich in verschillende verenigingen: het oudercomité van de lagere school, de emancipatieraad, de Amedee Verbruggenkring, de Marnixring, de dorpsraad en de cultuurraad. Sinds 1976 is ze samen met haar man actief in de VU-afdeling Belsele, waar ze zes jaar voorzitter was van VU-Sint-Niklaas. Bij de evolutie van VU naar N-VA (2001) koos Annemie samen met Guido resoluut voor de N-VA omdat ze gelooft in het voortbestaan van een democratisch Vlaams-nationalisme.